Kokkipuoti - home

Kokkipuodin perustajalla, ravintola- ja suurkeittiötarvikkeiden tukkuliikkeellä Oy Sanitealla oli 60-luvulla näyttely Helsingissä Aurorankatu 15:ssa.

Sanitea oli perheyritys, jossa Kirsti ja Jyrki Valtanen työskentelivät yhdessä. Vaikka kyseessä oli tukkuliike, sen katutason näyttely houkutteli sisään myös yksityisiä henkilöitä, koska erikoisvälineitä ja –astioita eikä tämän laatuisia tuotteita ollut juuri vähittäiskaupoissa saatavilla. Elokuussa 1968 kuultiin Harrodsin tavarataloon Lontoossa avatusta englantilaisen keittiömestarin mukaan nimetystä ’Robert Carrier Cook Shop’sta. Päätös vähittäisliikkeestä Kokkipuodista syntyi välittömästi. Sanitean myyntinäyttely muutettiin myymäläksi. Graafikko Erik Bruun pyydettiin suunnittelemaan myymälän sisustus ja Kokkipuodin liikemerkki. Avajaisia vietettiin 28.11.1968. Kokkipuoti oli alansa ensimmäisiä Euroopassa. Posliini, kristalli ja hopealiikkeitä sekä ravintolatukkuja oli kyllä ollut, mutta keittiövälineisiin erikoistuneita vähittäisliikkeitä ei vielä ollenkaan. Lontoon ’Robert Carrier Cook Shopin’ lisäksi samoihin aikoihin Kokkipuodin kanssa avasivat ovensa ’Pot og Pande’ Virumiin Tanskaan ja Tom ja Frank Hollingworthin omistama ’Hollingworth Cook Shop’ Tukholmaan.

Kokkipuodin sortimentti perustui alusta lähtien pääosin ammattikäyttöön tarkoitetuista esineistä. Toiminta-ajatuksena on alusta lähtien ollut tarjota hyviä, käyttökelpoisia ja esteettisesti ruokaa tukevia tuotteita ruoanvalmistuksesta kiinnostuneille. Kokkipuoti herätti alusta alkaen yleistä huomiota, sillä sen tavarasortimentti ja toiminta-ajatus oli ainutlaatuinen.

Vuonna 1975 avattiin toinen myymälä lähellä Kauppahalleja Eteläranta 10:een, jossa se toimi vuoteen 1980, jolloin Aleksanterinkatu 48:n tilat ’terassilla’, toisessa kerroksessa löytyivät. Myös Tapiolaan avattiin kolmas myymälä 1980. Kun lopulta pitkän etsinnän jälkeen vuonna 1985 Kokkipuodille löytyi tilat Helsingin ydinkeskustasta Mikonkatu 3:sta, keskitettiin kaikki vähittäiskauppatoiminta sinne. Mikonkadulla Kokkipuoti toimi yli 25 vuotta aina vuoteen 2011, jolloin liike muutti Kämp-korttelin saneerauksen alta uusiin liiketiloihin Korkeavuorenkatu 45:een.

Mikonkadun myymälätilan kellaritiloissa toteutettiin pitkäaikainen haave omasta ruoanvalmistuksen kurssikeittiöstä. Kokkipuodin Gourmet-koulun kursseja pidettiin vuosien aikana satoja. Opettajina toimivat tunnetut keittiömestarit ja etnisiin ruokiin erikoistuneet henkilöt. Eri maiden ja maantieteellisten alueiden keittiöitä käsitteleviä kursseja pidettiin useita kymmeniä erilaisia. Myös erikoiskurssit, joilla keskityttiin vain tietyn ruoan kuten pateen, pastan, äyriäisten, kohokkaiden valmistukseen, olivat suosittuja. Erityistä oli 80-luvulla pidetyt neliosaiset mikrokurssit, joilla perehdyttiin mikrouunin monipuoliseen käyttöön. Olihan mikro tuolloin uusi tulokas keittiöissä.

Vuonna 1980 ilmestyi ’Kokkipuodin Kirja’, esitteli Kokkipuodin koko tuotesortimentin kertoen myös tuotteiden alkuperään, historiaan, hoitoon ja valmistusmateriaaleihin liittyvää tietoutta. Kirjan piti alun alkaen olla vain postimyyntiluettelo, mutta josta muodostui lopulta kysytty käsikirja keittiön astioiden ja työvälineiden tavaraopin perusteista. Kirjaa tilattiin mm. kotitalousalan kouluihin oppikirjaksi. Se löytyy varmasti myös monen kotikokin keittikirjahyllystä. Vuonna 2000 ilmestyi toinen Kokkipuodin omakustanne, veitsikirja ’ Keittiöveitset – kädenjatkeet taidosssa ja taiteessa’. Kokkipuoti on alusta lähtien pitänyt valikoimissaan laadukkaita keittiöveitsiä ja opastanut asiakkaitaan hyvän veitsen valinnassa. Kirja syntyi tarpeesta kertoa taustatietoa veitsien historiasta, valmistuksesta ja hoidosta lisäämään ymmärrystä ja arvostusta keittiön tärkeintä työvälinettä kohtaan.

Yhdeksänkymmentäluvulla tulivat Kirsti ja Jyrki Valtasen lapset mukaan Kokkipuodin toimintaan. Nykyisin liikettä johtaa toisessa polvessa tytär Kiira.

Kokkipuoti on saanut tunnustusta myös kansainvälisesti. Vuonna 2001 Kokkipuoti voitti GIA-palkinnon (Global Innovator Award), joka jaetaan vuosittain Chicagossa kansainvälisen International Home & Houseware Show’n yhteydessä. Valinnan tekevät messuorganisaation ja International Housewares Association (IHA) yhteistyössä kansaivälisten ammattilehtien kanssa. Kilpailussa arvioidaan alan vähittäiskauppojen osaamista monipuolisesti mm. myymälän visuaalisen ilmeen, markkinoinnin ja menestyksen kautta.